Thursday, March 6, 2008

berhati-hati memilih kasut

Kasut sunbaby dari kulit babi
-ismail zaki-

Beberapa hari lepas sorang kawan merujuk kepada saya tentang kulit kasut yg dipakainya. Selepas beberapa kali meneliti kasut "bundle" yg dipakainya, saya dan sorg rakan yg lain bersetuju yg kulit kasut tersebut mempunyai ciri2 yg boleh dikategorikan sbg kulit babi. Terus kawan saya tu beli kasut baru dan menyamak kakinya apabila balik di rumah. Alhamdulillah, kawan saya tu tegas dgn pendirian. Apa yang nak saya tekankan di sini ialah, bukan sahaja kasut mahal yg dijual di kedai yg menggunakan kulit babi (kebanyakannya berjenama scotch), malah kasut bundle juga kalau kita tak hati2 juga diperbuat dr kulit binatang ni sebabnya brgn bundle ni asalnya adalah brgn mahal tetapi telah disedekahkan oleh pemiliknya kepada gereja utk menampung kewangan gereja. Disebabkan jumlahnya yg terlalu banyak, maka pihak gereja telah mengumpul dan mengekspot ke beberapa buah negara sebagai pakaian terpakai dan sebahagiannya sampai ke negara kita. Dan kita berebut2 kerana harganya yg murah biar pun kita tidak mengetahui asal-usulnya dan siapa pemakai pertamanya. Secara tidak langsung kita juga menjadi penyumbang kepada dana gereja yg sekrg ini tidak berapa mendapat tempat di hati penganut agama berkenaan di Eropah.

No comments: